2022. április 05.
Margarin, vagy vaj? Melyik az egészségesebb?

Ahány ház, annyi szokás, szoktuk mondani sok mindenre. Így van ez például a főzésnél – ki az olajra, ki a zsírra esküszik -, és így van ez a vaj és a margarin kérdésnél is. A legtöbb esetben az alapján tesszük le a voksunkat valamelyik mellett, hogy mit láttunk anno a szülői házban.

Akik vidéken nőttek fel, azok gyermekkorukban jó eséllyel nem is nagyon találkoztak növényi alapú zsiradékkal, így a lekváros kenyér is egyértelműen jófajta házi vajjal készült – és készül azóta is -. Aztán ahogy telik-múlik az idő, úgy válunk egyre inkább egészség tudatossá és a szokások, illetve az ízlés helyét átveszi annak a fontossága, hogy amit elfogyasztunk, az a szervezetünk számára a lehető legjobb legyen. Ilyenkor aztán csak kapkodjuk a fejünket, hisz egyik évben még a zsírral főzés az ajánlott, a nem sokkal később pedig már azt halljuk, hogy mégiscsak fogyasszunk sok tojást. Ugyanez a helyzet a margarinnal – és a vajjal is -. Hol az egyiket ajánlják, hol a másikat, és ember legyen a talpán, aki el tudja dönteni, hogy akkor most mivel is tesz jót.

De akkor hogyan juthatunk dűlőre ebben a kérdésben? Nos, a helyzet az, hogy igazándiból sehogy, hisz míg régebben igaz volt az, hogy a margarin előállítása – amikor még hidrogénezéssel érték el, hogy megfelelő állagú legyen – során nem kívánt anyagokkal dúsult a végtermék, ma már egész más technikával készül, így alapvetően egészségesnek tekinthető. A vajjal pedig az a helyzet, hogy ha megfelelő minőségűt – elsősorban bio tartásban nevelkedett tehenek tejéből készültet – vásárolunk, akkor is jól döntünk. Ezzel együtt azonban a különböző transzzsírok és telített zsírsavak miatt bárhogy is döntünk, mind a növényi, mind az állati eredetű zsiradék esetében fontos, hogy mértéket tartsunk és egyikből se fogyasszunk túlságosan sokat. Ha így cselekszünk, akkor mindent megtettünk, hogy megóvjuk szervezetünk egészségét.

Kapcsolódó bejegyzések

Megosztás

Szerzőről

hunprobalazs