Jó pár olyan tényező van, ami megosztja az autós társadalmat, hisz aki például igazán márka hű, az el sem tudja képzelni, hogy egy másik gyártó autóját vásárolja, és persze olyanok is akadnak, akik egy-egy felépítésre esküsznek – azaz csak kombit, vagy épp városi terepjárót vennének -, ám talán semmi sem vált ki olyan heves vitákat, mint a váltó kérdése.
Európában ugyanis – főképp a középső és a keleti részen – hagyománya van a kézi váltónak, és az ezredfordulóig az automaták szinte kuriózumnak számítottak. Ma már azért kicsit billent a mérleg nyelve, de még mindig sokkal elterjedtebb az előbbi megoldás, szemben például a tengerentúllal, ahol a kézi váltó számít különlegességnek – és általában csak nagyon indokolt esetben, például bizonyos versenyautóknál alkalmazzák -. Azt azonban legalább már elértük hazánkban is, hogy bármilyen új autót nézünk ki magunknak, szinte mindegyik típusból választható mindkét megoldás, így csak rajtunk áll, hogy melyik mellett tesszük le a voksunkat.
Azok számára, akik szeretik száz százalékosan uralni az autójukat és a különféle vezetés segítő elektronikáktól is égnek áll a hajuk, egyértelmű, hogy melyiket kell választaniuk. Ám mindenki más számára érdemes legalább pár napra kipróbálni, hogy milyen előnyökkel is jár az, ha automataváltós autót vezet, hisz az élmény egészen más, ez tagadhatatlan. Sokkal jobban lehet figyelni az előttünk zajló eseményekre, és városban ezerszer könnyebb a dugóban araszolni – hisz nem kell a bal lábunkkal a kuplungot tartani folyamatosan -. Tulajdonképpen egy dodgem élményt kapunk, annak egyszerűségével és kényelmével, ez pedig sokakat magával ragad, nem véletlenül. A kényelemnek azonban ára van, ugyanis az automata váltók jóval érzékenyebb – és összetettebb – szerkezetek, mint a manuális társaik. Utóbbiak ritkábban is hibásodnak meg, és ha mégis megtörténne a baj, akkor is jóval olcsóbban javíthatóak. Ezzel tehát érdemes számolni, ám ha az anyagiaknak nincs túl nagy jelentősége, akkor adjunk egy esélyt az automata váltónak, mert a kényelem sok mindenért kárpótol.