2022. május 14.
Ezért kerüld a gyorséttermi kajákat!

A mai, rohanó világ egyik legkárosabb hozadéka a gyorséttermi étkezés. Noha sok esetben kényelmesnek – és nem meglepő módon gyorsnak – kell lennünk, bizony ennek minden egyes alkalommal megfizetjük az árát.

Ezek az étteremláncok gyakorlatilag a semmiből nőttek ki pár évtized alatt, és miután elindultak hódító útjukra Amerikából, már nem volt megállás. A múlt század közepén ugyanis még egész más volt az emberek életének a ritmusa. Volt idő a társas kapcsolatokra, a hobbira, a munkára és persze az étkezésekre is. Aztán szép lassan minden felgyorsult és ezzel párhuzamosan egyre fontosabb lett, hogy minden a lehető legrövidebb idő alatt letudható legyen. Erre az igényre adott választ a gyorskaja, és ez azóta is velünk maradt. Félreértés ne essék, nem dől össze a világ, ha néha-néha eszünk egy sajtburgert a kedvenc láncunknál. Azt azonban mindig tartsuk észbe, hogy ég és föld a különbség az ott készült hamburger és a házi verzió között.

A legfőbb baj pedig pontosan ebből származik. Míg ugyanis a házilag készült gyorskaják gyakorlatilag nem nevezhetőek egészségtelennek – hisz a példánál maradva a minőségi darált hús, salátával és egy zsemlével még bőven nyugodtan fogyasztható -, addig ugyanez az étel egy gyorsétteremben már közel sem azokból az alapanyagokból áll, mint ahogy mi azt gondolnánk. Azt ugyanis, hogy mindig minden ugyanolyan – és nem csak egy adott helyen, hanem a világ bármely pontján lévő kajáldában – azt csak úgy lehet elérni, ha grammra kiszámított módon előre gyártott hozzávalókkal dolgoznak. Ezek a – többnyire félkész, gyorsfagyasztott – ételek pedig nem a természetes valójuk miatt ízletesek, hanem az adalékanyagok, ízfokozók és a – káros – zsírok hatására. Emiatt pedig a magas kalóriatartalmuk ellenére sem kellően táplálóak. Szinte mindenki tapasztalta már, hogy még ha egy közel kétezer kalóriás hamburger menüt is eszik meg, akkor is megéhezik 1-2 óra múlva. Ez pontosan azért van, mert a szervezetünk számára nem megfelelő ételt fogyasztunk, ami nem csak azért bajos, mert éhesek leszünk, hanem azért is, mert a belső egyensúlyt – vércukorszintet, sejtek közötti kapcsolatokat – teljesen felborítja. Így aztán a helyzet az, hogy a rendszeres gyorséttermi étel fogyasztása minden korosztály számára kerülendő, a fiataloknak azonban fokozottan nem ajánlott.

Kapcsolódó bejegyzések

Megosztás

Szerzőről

hunprobalazs