1988. december 21-én Kijevben felszállt az Antonov tervezőiroda An-225-ös teherszállító repülőgépe. Nála hatalmasabb repülőgép azóta sem épült. A szovjet űrprogramnak szüksége volt egy olyan repülőgépre, amely képes a Buran űrrepülőgép, illetve az Enyergija hordozórakéta részegységeinek szállítására.
[wp_ad_camp_1]
A tervek 1985-ben láttak napvilágot az Antonov tervezőirodában Petro Balabujev és Viktor Tolmacsov vezetése alatt. A tervezés viszonylag gyorsan haladt, mivel sok megoldást a szintén méretes elődtől, az An-124-es óriásgépről vettek alapul. Így kerülhetett sor már 1988 végén az első felszállásra. 1989 márciusában a gigászi repülőgép 500 tonna felszállótömeggel hagyta maga alatt a kifutópályát, ezzel repülési világrekordot állítva föl. A Mrija, azaz Álom névre keresztelt gép még abban az évben bemutatkozott a nagyközönség előtt Franciaországban, majd 1990-ben megjelent a híres farnborough-i repülőnapon is, Angliában. Az egyetlen megépült An-225-ös eredeti, űrprogram-kiszolgáló szerepkörében is sikeres volt, azóta inkább kereskedelmi célú repüléseket végez.
Első ilyen jellegű repülésére 2002-ben került sor, amikor 187,5 tonna élelmiszert szállított Németországból az Ománban állomásozó amerikai katonaságnak. Azóta is rendszeresen repül, és 2008. január 19-én megfordult Budapesten is. A 7 fős személyzet által irányított szupergépen 70 személy szállítására van hely, rakterében pedig 250 tonna árut szállíthat. Maximális felszállótömege kereken 600 tonna! 84 méteres hosszúsága is világcsúcsnak számít, terhét pedig akár 4500 kilométerre is elszállíthatja. Üresen 15 400 km a hatótávolsága, hat darab sugárhajtóművel által biztosított utazósebessége pedig 850 km/h ennek a hihetetlen gépóriásnak.